Print Friendly

Antarktis Expedition till södra polcirkeln

den 25/1-14/2 2016 med M/S Fram

OBS – Kom och lyssna på föredrag med Erling & Carina Lernhagen Matz om äventyr i Antarktis och runt Cap Horn, i Stockholm 6/4. Klicka här för att anmäla dig.

 

Följ med till Antarktis, den vita skärgården vid världens ände. Möt valar, pingviner, albatrosser… Och möt oändligt storslagen, orörd natur.

 

Det är trettio år sedan vi första gången kom hit ner. Då blev det närkontakt med vikval och nyfikna hakremspingviner. Vi beundrade stora vandringsalbatrosser som svävade ovanför havsytan och vi rundade Kap Horn i en fyra och en halv meter lång gummibåt. Det hade ingen gjort tidigare. Vår fascination av det vackra, vilda landskapet på vår antipod har bestått.

 

Sedan dess har det blivit två seglingar ner till Antarktis – dock inte i gummibåt. Drake Passage, mellan Kap Horn och Antarktis, har bjudit på stiltje och storm. Starkaste minne från Antarktis är möte med knölvalar. Vi satt i en ribbåt och var så nära att vi hade ögonkontakt med det gigantiska, graciösa däggdjuret. Sen pingviner, pingviner, Antarktis är jordens femte största kontinent men ägs av ingen. Den är fredad från exploatering, vigd åt fred och forskning, tack vare Antarktisfördraget från 1959.

 

Som besökare får du inte lämna annat än egna fotspår. Och inte ta med något annat än det dina fem sinnen kan lagra. Antarktis är jordens mest extrema vildmark och den mest storslagna. Vårt fartyg är Fram, ett specialbyggt expeditionsfartyg ägt av norska Hurtigruten. Tillsammans siktar vi val, fåglar, sälar och oändliga former av is. Resan går först till Sydshetland, sedan ner till fjordarna på antarktiska halvön. Vändpunkt är södra polcirkeln. Då är vi nere på S 66° 33’.

 

Vi stiger iland varje dag. Ombord kan du lyssna till intressanta föredrag om djur, natur, politik, forskning och upptäcktsfärder i Antarktis. Här finns många kopplingar till både Sverige och Skandinavien.

 

På återresan rundar du Kap Horn och för höra historien om de gamla segelfartygens kamp kring den fruktade klippan. Men bäst är ändå ljuset.

 

Följ med till den vita skärgården vid världens ände!

Carina Lernhagen Matz & Erling Matz, sjöhistoriker, författare och färdledare

Lars Linderot, projektledare & researrangör Poseidon Travel

FLYGRESAN – Buenos Aires

Vi flyger på kvällen den 25/1 2016 från Arlanda/Landvetter/Kastrup (eller annan bokad ort) med British Airways via London till Buenos Aires. Ankomst den 26/1 på morgonen. Därefter följer två nätter/tre dagar i denna spännande världsstad. Vi utforskar tangon’s hemstad, bor bra på 4 stjärnigt hotel, gör sightseeingtur och har gemensam välkomstmiddag.

Den 29/1 flyger vi till världens sydligaste stad, Ushuaia där vi går ombord på M/S Fram.

DAG 2-4 Buenos Aires/Ushuaia

Resan startar i provinsen Tierra del Fuego (Eldslandet) och världens sydligaste stad – Ushuaia. Flyget avgår från Buenos Aires på morgonen och flygtiden är ca 4 timmar. Det ger dig några timmar i Ushuaia, världens sydligaste stad. Våra lokala representanter möter upp på flygplatsen i Ushuaia. Transport till kajen, inklusive sightseeing i Ushuaia. Alternativt kan du följa med på en valfri utflykt till Tierra del Fuego nationalpark. Om det blir tid över kan du utforska Ushuaia på egen hand före ombordstigning kl 16:00.

När alla är ombord håller kaptenen ett välkomstmöte och presenterar besättningen och expeditionsteamet. På kvällen sätter vi kurs genom den natursköna Beaglekanalen i riktning mot Drakesundet och Antarktis.

DET HÄR FÅR DU SE OCH UPPLEVA

Vi försöker gå iland varje dag nere i Antarktis. Men som alltid till sjöss – väder, vind och kapten bestämmer.

DAG 4-5 Drakesundet

Drakesundet är platsen där Atlanten och Stilla havet möter Södra Ishavet och skapar den antarktiska konvergensen. Medan vi är till sjöss kan du lyssna på våra föredrag och lära dig mer om Antarktis alla underverk.

Den antarktiska konvergensen är det område där varmare havsvatten från norr möter kallare vattenmassor från söder med lägre salthalt och högre densitet. När det kallare vattnet sjunker uppstår en blandning som för upp näringsämnen till ytan och bidrar till ett särdeles rikt marint djurliv.

Förutom att spana efter de majestätiska vandringsalbatrosserna och annan sjöfågel kan du lyssna på föredrag om Antarktis historia, miljö och djurliv av vårt duktiga expeditionsteam. Du får också en grundlig introduktion i de riktlinjer och regler som gäller för alla besökare till Antarktis enligt Antarktisfördraget och International Association of Antarctica Tour Operators organisationen (IAATO).

Antarktisfördraget reglerar alla aktiviteter i Antarktis och har gjort kontinenten till ett fredat område präglat av vetenskaplig forskning. Hurtigruten ASA följer reglerna i fördraget och IAATO till punkt och pricka för att inte störa den sårbara miljön.

Vi sätter kurs mot Antarktiska halvön och Sydshetlandsöarna som vi hoppas ankomma på eftermiddagen dag 3.

DAG 5-13 Antarktis

Antarktis är en ändlös vit vildmark, en kontinent full av fantastiska intryck. Vi får lära oss om de stora upptäcktsresornas historia när vi reser i deras kölvatten och besöker detta landskap som ser ut precis som på deras tid – oförändrat, orört, avlägset och respektingivande.

Under vistelsen i Antarktis försöker vi gå i land på flera platser. Några av dessa beskrivs längre ner som exempel. På land kommer vårt expeditionsteam att berätta om vad vi ser och hjälpa oss att undvika att störa den sårbara naturen och djurlivet. Om förhållandena tillåter kan fotvandringar eller andra aktiviteter komma att arrangeras i land. Den som vill följa med på vandring måste vara i god fysisk form och van vid att röra sig i ojämn och stigande terräng.

Södra polcirkeln
Den södra polcirkeln är en av de fem stora breddgraderna som är utritade på världskartan, med position 66° 33′ 39″ söder om ekvatorn. Området söder om södra polcirkeln är känt som Antarktis och zonen direkt norr om den kallas den södra tempererade zonen. Motsvarande breddgrad på norra halvklotet är norra polcirkeln.

Deception Island, Sydshetlandsöarna
Denna mycket speciella ö består av en ringformad vulkankrater på ungefär 12 kilometer i diameter. I den naturliga hamnen på insidan ligger Whalers Bay med sin övergivna gamla valfångststation, samt en nedlagd brittisk bas. När vi kommit i land kan du antingen vandra runt på egen hand eller följa med expeditionsteamet på deras aktivitet.

Half Moon Island, Sydshetlandsöarna
Den endast 2 kilometer långa ön Half Moon Island ligger i skuggan av pittoreska Livingston Island och är en juvel av djurrikedom i polarlandskapet. De vassa, karga klipporna är hem åt en stor koloni med ringpingviner och ön besöks dessutom regelbundet av söderhavstärnor, tretåig mås, större slidnäbb, havslöpare och flera sälarter

Yankee Harbour, Sydshetlandsöarna
Denna ö är en populär viloplats för trötta wedell-, krabbätar- päls- och elefantsälar sedan säljägarna är borta från området. Här kan man fortfarande hitta lämningar från valfångstepoken, bland annat en gammal smältgryta på stranden. Huvudattraktionen för många besökare är dock den terrassformade åsnepingvinkolonin med uppskattningsvis 4 000 häckande pingvinpar.

Cuverville Island
Cuverville Island, som ligger i den natursköna Errerakanalen, kan stoltsera med den största kända kolonin av åsnepingviner på hela Antarktiska halvön. Den trånga Errerakanalen är en spektakulär passage till och från ön, där det grunda vattnet mellan öarna gör att isberg ofta fastnar, något som skapar ett fantastiskt skådespel. Att stå på däck och se när våra skickliga styrmän försiktigt navigerar mellan isbergen är lika spännande som att vara omgiven av horder av häckande pingviner på land.

Neko Harbour
Den djupa och fjordliknande Andvord Bay sträcker sig långt in i landskapet på Antarktiska halvön. Neko Harbour, med sin koloni av åsnepingviner, ligger längst in i viken omgiven av höga bergs- och glaciärväggar. Hit kommer ofta den skygga vikvalen för att äta och det rika djurlivet gör detta till en fantastisk utsiktspunkt för att beundra det storslagna Andvord Bay och landskapet på Antarktiska halvön.

Paradise Harbour
Paradise Harbour är inte bara ett paradis till namnet, det är också en naturskön plats med ett storslaget landskap. Vi finner också den argentinska basen Almirante Brown och den chilenska forskningsstationen Gonzàlez Videla, med stora pingvinkolonier i sin närhet.

Lemaire Channel
Denna 11 kilometer långa och 1,6 kilometer breda kanal är känd som en av de vackraste passagerna i Antarktis. Här erbjuds en glimt av allt det som fascinerar oss allra mest med Antarktis – det storslagna, vackra och inbjudande och samtidigt ogästvänliga och skräckinjagande landskapet på en och samma gång.

Petermann Island
Petermanns läge i pittoreska Penolasundet gör den till en idealisk plats för att spana efter isberg och val, med en spektakulär utsikt tvärs över kanalen till Antarktiska halvön. På ön finns också en argentinsk skyddsbarack, ett minnesmärke efter en fransk expedition och ett kors rest till minne av tre män från en brittisk bas i närheten.

Port Lockroy
Idag är Port Lockroy en av de mest besökta sevärdheterna på Antarktis, som erbjuder en unik inblick i livet på en antarktisk bas på 1950-talet. De häckande åsnepingvinerna som omger huvudbyggnaden har vant sig vid människobesöken. Förutom museet finns ett postkontor och en liten servicebutik som också säljer souvenirer och vykort.

Wilhelmina Bay
Fjällen och de höga glaciärerna som omger Wilhelmina Bay ger ett mäktigt intryck av ett dramatiskt landskap av skulpterad is, från lös packis till stora massiva isberg. Bukten är rik på föda för val och säl och var därför ett attraktivt jaktområde för gamla tiders valfångare. Nu är det en viloplats för trötta tärnor och sporadisk ankringsplats för en och annan passerande segelbåt.

Antarktissundet
De enorma ismassorna på den antarktiska kontinenten föder milslånga platta isberg. Den starka tidvattenströmmen från Weddellhavet för med sig dessa massiva isberg norrut och in i Antarktissundet på den nordöstra sidan av Antarktiska halvön. Sundet kallas ofta ”isbergsallén” av expeditionsfolk och här ses ofta en förbluffande stor mängd flytande is i alla former och storlekar.

Brown Bluff
Brown Bluff ligger på kusten av Antarktissundet, på spetsen av Antarktiska halvön. Som namnet antyder domineras landskapet av en illavarslande 745 meter hög klippa. Den rostfärgade branta vulkanklippan har pepprat stranden med ”lavabomber”. Här häckar adeliepingviner, åsnepingviner, tretåig mås och brokpetrell, och hit kommer ofta weddellsälar på besök.

Detaille Island
På Detaille Island finner vi den nedlagda basen Station W som var i drift från 21 februari 1956 till 31 mars 1959. Personalen här jobbade med arealmätningar, geologi och meteorologi men basen evakuerades när havsisen och väderförhållandena gjorde det omöjligt att lägga till med båt för att leverera förnödenheter. Därför stängdes stationen och de som arbetade där flyttade över till Station Y på Horseshoe Island.

Horseshoe Island
Horseshoe Island tar upp merparten av inloppet till Square Bay på västkusten av Graham Land. Här finns ett exempel på en nästan intakt och fullt utrustad forskningsstation från 1950-talet. Den vetenskapliga forskning som bedrevs här innehöll bland annat topografiska, geologiska och meteorologiska mätningar. Stationen har nästan alla ursprungliga inventarier bevarade.

Kap Horn

Världens verkliga ände. En fruktad silhuett och omtalad av alla sjömän. Den förste som rundade Kap Horn var holländaren Willem Schouten. Det var år 1616 och han döpte klippön efter sin hemstad Hoorn.

DAG 15-15 Drakesundet

Med fören mot norr och själen fylld av oförglömliga intryck och upplevelser fördjupar vi våra kunskaper om Antarktis och de platser vi har besökt.

Resan från Antarktiska halvön till Ushuaia på Argentinas sydspets är cirka 950 kilometer lång, en segling på runt 40 timmar i bra väder. På resan norrut fortsätter vår föredragsserie och vi får tid att smälta våra intryck från Antarktis.

DAG 16 – 12 februari – Ushuaia/Buenos Aires

Efter det spektakulära Antarktis med sina ändlösa landskap får vi landkänning i världens sydligaste stad. Vi ankommer till den argentinska staden Ushuaia på morgonen. Ushuaia räknas som världens sydligaste stad och ligger på Eldslandet (Tierra del Fuego), söder om Magellansundet. Här slutar vår resa.

Vi går i land efter frukost. Du kan välja mellan att följa med på utflykt i Ushuaia (som avslutas vid flygplatsen) eller bli körd direkt till flygplatsen. Om det blir tid över gör vi ett stopp i stadens centrum på väg till flygplatsen.

Flyg till Buenos Aires, transfer till hotell.

DAG 17 – 13 februari – Buenos Aires

Ett par timmar på egen hand i Buenos Aires följt av transfer till flygplatsen

Flyget tillbaka från Buenos Aires lyfter tidigt på eftermiddagen. Flyg hem via London.

DAG 18 – 14 februari – ankomst Sverige

Ankomst med British Airways på morgonen till Arlanda/Landvetter/Kastrup eller annan bokad flygplats i Skandinavien.

Vi reserverar oss för ändringar av ovanstående program. Vi förbehåller oss rätten att ändra på vilka öar, vikar och dagar vi besöker öarna, även väder och vind och andra förhållanden kan göra att ändringar av program och seglingsrutt kan ändras med kort varsel.

Drömresan är slut – vi lovar ett minne för resten av livet!

Resfakta & Priser

Expeditionsfartyg

Expeditionsfartyget M/S Fram är byggt 2007 med plats för max 318 gäster. Fartyget är anpassat för resor i polartrakter med högsta isklass 1A/1B. Rederi Hurtigruten, Norge.

Läs mer om M/S FRAM, fakta, däck & hytter och ombord

Expeditionsteam

För att förhöja din reseupplevelse ytterligare bjuder vårt duktiga expeditionsteam på lärorika föredrag i historia, biologi och geologi under resan. Teamet består av experter inom olika områden, med bakgrund som ornitologer, däggdjursforskare, historiker och geologer, och de svarar mer än gärna på dina nyfikna frågor. Tillsammans med besättningen ser de till att göra din vistelse ombord till något alldeles extra. Teamet är noggrant utvalt för sin lokalkännedom och akademiska expertis och, inte minst, för sin entusiasm, nyfikenhet och kärlek till alla de områden vi besöker.

Läs mer om Hurtigrutens expeditionsteam här

Ankomst och avresa

Vi flyger med British Airways via London till Buenos Aires den 25/1 och flyger tillbaka den 13/2. Premium Economy och Business Class på förfrågan, mot tillägg. Anslutning från de flesta större städer i Skandinavien. Flyg Buenos Aires till Ushuaia 29/1 med retur 12/2.

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs. Lite sjövana är ett plus. Lejdare och småbåtar kan gunga vid i- och urstigning. Men där finns alltid en hjälpande hand. Landstigning sker ibland på stränder med snö och is. Rejäla gummistövlar är en bra utrustning. Alla deltagare måste skicka in ett läkarintyg.

I priset ingår

  • Flyg till Buenos Aires t/r i ekonomiklass samt flyg till Ushuaia t/r.
  • Tre nätter på 4-stjärnigt hotell inkl frukost före (2 nätter) och en efter (1 natt) kryssning.
  • Guidad stadsrundtur i Buenos Aires gemensam lunch.
  • Expeditionskryssning i vald hyttkategori inklusive helpension med M/S Fram.
  • Vind och vattenavstötande jacka.
  • Poseidon Travel tröja.
  • Landstigningar i Polarcirkelbåt.
  • Alla föredrag ombord.
  • Underhållning vissa kvällar ombord.
  • Kaffe och te ombord.
  • Svensk färdledning, Carina Lernhagen Matz och Erling Matz, författare, journalister och sjöhistoriker.
  • Engelsktalande expeditionsledare ombord M/S Fram.

I priset ingår ej

  • Extra utflykter
  • Dricks
  • Drycker ombord
  • Mat och dryck dagar före och efter kryssning.
  • Avbeställningsskydd, resefösäkring (beställ via Poseidon).

Pris per person – del i dubbelhytt

  • Insideshytt I2 – 98 900 SEK
  • Utsideshytt N2 – 109 800 SEK
  • Utsideshytt U2 – 116 800 SEK
  • Större utsides F2 – 124 500 SEK
  • Större svit M2 – 139 500 SEK

Som gäst i svit ingår extra hög service.

Resevillkor

Poseidon Travel AB är med i Svenska Resebyråföreningen och har ställt lagstadgad resegaranti. SRF.s och Poseidons resevillkor gäller för denna resa. Villkoren finns på vår hemsida.

I priserna ingår ej

  • Mat och dryck utöver ovan
  • Personliga rese- och avbeställningsförsäkringar (vi ger råd, går även att boka på vår hemsida)
  • Utflykter utöver ovan

Villkor

  • SRF resevillkor gäller för denna resa
  • Utöver dessa villkor, gäller Poseidon Travel’s, särskilda betalnings- och avbeställningsvillkor
  • Handpenning 20% betalas vid beställning, delbetalning 20% betalas senast 2015-09-20, slutbetalning betalas senast 60 dagar före avresa.

VIKTIG INFORMATION

  • Planlagda landstigningar är avhängiga av väder- och isförhållanden.
  • Med förbehåll om ändringar i planerat program och resrutt.
  • Du kan hyra rejäla gummistövlar ombord.
  • Vi rekommenderar rese- och avbeställningsförsäkring.

Praktisk information om M/S:

[wpdm_package id=8761 template=”54fdb855551d2″]

TA MED

  • Vind och vattentäta byxor
  • Skor med bra sulor
  • Mössa, keps eller pannband
  • Halsduk
  • Handskar eller vantar
  • Långärmad undertröja (ull rekomenderas)
  • Varma ulltröjor eller fleecejacka
  • Varma strumpor (ull rekomenderas)
  • Badkläder till användning i fartygets jacuzzi
  • Solkräm och solglasögon
  • Liten ryggsäck

HURTIGRUTEN Antarktis

Pingviner!

från. 98 900 SEK

/totalpris per person

Preliminärboka

 

[PDF] Antarktis Expedition 2016 – Klicka här

[PDF] M/S Fram faktablad – klicka här

 

Klicka här för att anmäla dig till föredrag om Antarktis, 6/4 i Stockholm