jordenAtt segla runt jorden kan man göra på många sätt. 24 månader har de ritat in på sin jordglob.

baten I augusti kom Anna och Stefan Berg till Sverige med sin S/Y Ayama efter två år till sjöss.

I höst ska det rutinerade paret Berg ta hand om Poseidons eskadersegling med tre katamaraner runt Kuba i november.

De har varit borta i två år och valde att göra resan med World ARC.
Man seglar tillsammans med andra båtar och gör ett antal gemensamma strandhugg. Den stora fördelen, så som Anna och Stefan ser det, är att man har en ovärderlig hjälp av organisation när kommer till Galapagos och då man går genom Panamakanalen.
Atlantic Rally Cruising (ARC) startades 1986 med att en engelsman organiserade en Atlantöversegling. Man har gemensam start och målgång, koll på båtar och säkerhet samt lite festligheter tillsammans. Konceptet har vidareutvecklats och nu finns det många varianter där World ARC är en.
Man kan som Anna och Stefan starta i Saint Lucia, eller så väljer man Australien. Båtar som bestämma sig för att lämna efter halva seglingen kan gå med i nästa upplaga för att slutföra sin resa.

kokParets Ocean Cruiser 42 byggdes 2002 i Danmark, men byssan och hela båten är ombyggd av Stefan Berg.

-Vi har fått frågan många gånger, ”Varför seglar ni med Arken?” Många tycker det är dyrt, grundavgiften är mellan 14 000 och 15 000 engelska pund för själva båten, sen tillkommer avgifter för gäster då det gäller middagar och inklareringar, berättar Anna och Stefan.

marke

Två tredjedelar av kostnaden är just avgifter i samband med Galapagos och Panama. Därutöver löser organisationen alla handlingar som rör tull och immigrationsmyndigheter åt seglarna. Många av platserna på resan är tidigare brittiska kolonier, där man har en väl utvecklad och komplicerad byråkrati, vilket kan vara skönt att slippa.
-De flyger runt gubbar i gula tröjor som möter oss, med SIM-kortet i handen, i varje hamn. Vi gillar konceptet. Man kan göra allt detta själv, men för oss var det viktigt att hinna runt på 15 månader och fastnar man någonstans, då får man vänta i ett år på rätt vindförhållanden, förklarar Stefan.

sovaSovrummet ligger akteröver och är rejält tilltaget.

Vad var bäst under resan?
-Att snorkla med Valhajar utanför S:t Helena.
Hade ni något missöde, haveri?
-Vi sköra storen mellan Kapstaden och S:t Helena.
Längsta seglingsbenet?
-Tre veckor, men det går fort. Man lyssnar på musik, tittar på film och läser böcker. Och jag jobbar med min smyckestillverkning, säger Anna och Stefan fyller i:
-Lugna passager, som Stilla havet, då är det rätt passiv segling. Är det jobbiga seglingar då behöver man inte fundera på vad man ska göra. Det blir aldrig långtråkigt.
Hur mycket har varit segling respektive tid i land?
-I Sydafrika var vi en hel månad, men minst 60 procent av tiden var vi i land, säger Stefan och sen tar hans ingenjör sinne över:
-Man kan räkna ut det, 26 000 sjömil och dela det med sex knop och sedan tiden…
Totalt blev det 38 000 sjömil segling under två år.

kaminKaminen eldas med diesel och toan är av genuin brittisk konstruktion (1937), det vill säga komplicerat handhavande.

Anna och Stefan ska ta hand om Poseidons eskadersegling med tre katamaraner runt Kuba i november. Båtarna är runt 45 – 47 fot och det finns några platser kvar.
-Vi längtar redan, säger Anna och Stefan med ett stort leende.
Läs om mera om Anna och Stefan Bergs båt och segling på deras facebook.

sy-ayamaAnna och Stefan Berg framför sitt hem, 12,9 meter segelbåt. Paret har bott i Japan och namnet Ayama, är japanska för berg…